irisvanabeelen.reismee.nl

Bijna op de helft!

Het is alweer bijna weekend, dus weer tijd voor een verhaaltje.

Zaterdag, we (2 Nederlandze meiden & ik) zijn naar market square geweest. Een plein met allemaal marktkraampjes. Met Afrikaanse souvenirs. We hebben er eerst gegeten. Daarna zijn we de Bo Kaap route gelopen met een free guide. Het is zijn fulltime baan, dus je kon hem een tip geven. Wat we niet gedaan hebben want iedereen gaf al wat, dus we zijn als echte Nederlanders gegaan.

Daarna hebben we een poging gedaan om een museum te vinden, maar dat was mislukt. We kwamen wel bij een kasteel uit. Dus daar een fotootje van genomen en besloten naar huis te gaan. We kwamen langs het restaurantje waar we ontbeten hadden. En kregen korting aangeboden als we daar kwamen eten. Dus we zeiden dat we naar huis gingen. Toen stuurde ze ons naar de politie die op elke hoek van de straat staan. Zeiden dat we een taxi wilde maar het duurde even want we willen niet iedere taxi. We zijn geadviseerd om de elite te pakken, dus daar hebben we braaf een half uur op gewacht.

Zondag hebben we een beetje uitgeslapen. Maar dat kon niet te lang want om half 2 ging ik abseilen & we wilde voor die tijd de Tafel Berg op zijn. Er was dus geen tijd om uit de deur te ontbijten. We hebben een boterham gegeten en zijn toen naar de taxi gelopen, die tegen over de Spar is, ideaal!

Toen begonnen we aan de klim! Ik had heel veel lagen over elkaar aangetrokken. De eerste lagen kon ik al meteen uit doen, want het was super mooi weer. Het was een hele klim dus hebben we af en toe een pauze genomen om op adem te komen. Maar natuurlijk ook om naar het uitzicht te kijken. Je kon zo de rotsen zien, andere bergen, huizen, de haven en Robben Eiland zien.

Toen we boven waren kon ik al mijn kleren weer aan doen, het was er heel koud! Even opgewarmt in de souvenirs winkel, waar een lekker kacheltje stond te brandden. Helaas niet genoeg tijd om even wat te eten in het restaurant. Dus wat boterhammen gegeten & toen was het tijd voor de abseiling.

Je gaat niet de hele berg af. Het is een soort top waarvan ik af ging. En die hield ineens op. Ik dacht waar moet ik mijn voeten laten. Ben ik verkeerd gegaan? Maar toen keek ik naar beneden, daar hing een jongen te bungelen. Vanaf dat punt werd je dus naar beneden getakelt. Waar je weer van het uitzicht kon genieten. En vanaf daar was het nog een half uur lopen naar de top. Ik vond de abseiling kort maar krachtig! Maar meningen verschillen want de jongen voor mij vond het lang genoeg. En vroeg of ik een expert was omdat ik zo snel was. Ja het is echt waar haha.

Toen ik de 2 meiden weer gevonden had zijn we met de kabelbaan naar beneden gegaan. Ik ben blij dat ik daarmee niet naar boven ben gegaan. Want hij gaat zo snel & je zit hutje mutje op elkaar, waardoor je niet goed het uitzicht kan bekijken.

Toen nog even een zoektocht gehad naar een taxi. Bijgekomen thuis en daarna in de wijk een pizza gegeten. Ze vroegen niet, 'lust je iets drinken?' Maar 'lust je water?'. Dus we kregen water met een citroen er in. Als ze zagen dat het op was schonken ze meteen weer bij. En dat was gewoon helemaal gratis.

Daarna nog uno & halli Galli gespeeld met de huisgenoten. En optijd naar bed want maandag weer helemaal terug van toerist naar project modus.

Maandag verliet een kamergenoot van mij het huis. En er vertrokken ook nog 2 anderen. 'S ochtends eerst weer naar het weeshuis. En toen weer thuis gegeten en de planning gemaakt voor de rest van de week. De avond zijn we even bij Jerry's (café/restaurant ) geweest. Want er zijn hier Amerikanen die nog wel een hamburger eten na hun dinner.

Dinsdag, weer het vaste riedeltje in het weeshuis. Maar wel hadden verkleedkleren voor de kinderen meegenomen. Was even een baal momentje dat je geen foto's mag maken. Want ze maakte de meest gekke combinaties en ze fleurde helemaal op.

Toen even er tussenuit geweest om te eten. En weer terug gekomen bij het weeshuis. Want wanneer de kinderen een middagdutje doen geven we de mama's Engelse les. Het onderwerp was meubels, dus we deden het spel 'wat ben ik?'. Daarna nog wat moeilijkeren opdrachten. De mama's zijn erg leuk om les te geven. Ze luisteren goed en willen ook echt iets leren. En maken ook nog grapjes tussendoor.

Daarna werden de kinderen wakker dus hadden we daar nog even mee gespeeld. Er kwam ook een moeder van een van de kinderen, haar kind opzoeken. Dat was wel even gek om te zien. Want dan besef je dat het kind niet bij haar moeder woont.

En het avondeten was gekookte aardappelen met vlees en juis echt maar ding dus!

Woensdag, weer naar het weeshuis. Deze keer probeerde wel een wedstrijdje te doen wie het eerste aan de overkant is. Maar ze begrepen het niet helemaal. De twee grootste kinderen sprongen steeds in mijn armen, ik had mijn workout dus wel weer gehad.

Na story time was het weer tijd om te gaan. Dus weer met zn allen in de bus en de andere ophalen bij de andere projecten. Voordat we naar de lunchplek reden stopte we bij een muffin winkeltje. Hier kon je voor 4 rand een hele lekkere muffin kopen. 16 rand is 1 euro dus kan je nagaan. Bij de lunchplek zijn we met een paar weer naar het uitzicht punt gelopen. En weer een foto gemaakt in het frame voor de tafel berg.

Terug naar het middag project. Eerst sandwich gemaakt voor de kinderen. Toen gewacht tot dat ze uit school kwamen. We gingen weer verder met het onderwerp gezondheid en gaven de opdracht om de schijf van 5 te maken.

Over het huis:

Iedere morgen staat het ontbijt klaar. Je kan pakken wat je wil en wanneer je wil. De eerste beginnen al om 7 uur met eten. Maar om 8.15 uur moeten we klaar zijn. Er staat brood, een rooster die erg populair is, jam, boter, pindakaas, cereals, melk, fruit, yoghurt. We eten op de bank sommige op de grond of staand als er geen plaats meer is. Als je klaar bent moet je je eigen spullen die je gebuikt hebt afwassen. Om 8.15 krijgen we een toespraak van de staff. En dan pakken we alle spullen uit de schuur die we nodig hebben. Iedere dag is er een captain bij elk project die moet zorgen dat er niks vergeten is mee te nemen. Dan als alle spullen in de bus of auto staan rijden we aan.

Iedere avond doen we eerst observatie. Om 18.00 staat het eten klaar. Iedere dag is er iemand anders die het eten op moet dienen & de borden af moet wassen. Ik heb geluk want ik ben in het weekend aan de beurt. Iedereen moet dan zelf voor zijn eten zorgen. Dus iedereen gaat uiteten.

Allemaal weer erg bedankt voor de reacties! Blijf zo doorgaan is super leuk!!

Liefs,

Iris

Reacties

Reacties

Hans en Petra

hoi irish,
aan het verslag te zien ben je volop aan het genieten, fijn dat het je goed gaat.
misschien kun je hier ook eens laten zien hoe goed je kunt abseilen, je bent een talent zeggen ze toch.
ga je van het weekeinde nog iets spannenders doen dan opdienen en afwassen?
geniet er weer van en tot het volgende verslag.

gr Hans en Petra

Jacqueline

Hoi Iris,
Leuk om te lezen hoe je dag eruit ziet, en dat alles zo op tijd gaat, maar ook dat gaat je goed af heb ik zo het idee. Krijg je nog een nieuwe kamergenoot?
Groetjes en xxx mama

Henk & Gerrian

Hoi Iris,

Voor kns is het exta leuk om te lezen wat je daarcallemaal aan het doen bent in je vrije tijd, zo komt onze reis naar Afrika weer heel helder voor ogen. Wat jij nu allemaal aan het doen bent (behalve het adseilen) en aan het bezoeken hebben wij toen ook gedaan dus wij weten wat een geweldige belevenis dat allemaal is.
De projecten zijn ook erg interessant en zo te lezen worden jullie goed begeleid en geïnstrueerd in het werk en hoe je je in Cape Town moet gedragen. Nog heel veel plezier en vergeet niet Robbeneiland te bezoeken, daar moet je echt geweest zijn! We horen binnenkort wel weer van je nieuwe belevenissen.

Rooise groetjes

Hilde

Zo te lezen gaat het je erg goed af daar! Echt een super ervaring en die neemt niemand je meer af. Heel veel succes en plezier nog, ben benieuwd naar je volgende verslag!

Ditta

Iris, ik geniet van je verhalen. Leuk om te lezen hoe je half toerist bent en de rest van de tijd werkt. Groetjes

Oma Annie.

Hoi Iris.
Zo als ik lees heb je het weekendgoed door gebracht.
De klimtocht was wel de moeite waard en hebt van het uitzicht genoten.
je hebt er ook een foto bij gedaan van het abseiling en boven op de berg prachtig hoor .Veel succes en heel veel groetjes van. Oma Annie

Jasper

Ha Iris,

Leuk om je verhaaltjes telkens te mogen lezen! Gaaf om zo veel nieuwe mensen te leren kennen uit verschillende landen, je engels zal met de dag nog beter worden.

Nog veel succes met de projecten en vooral veel plezier!

Groetjes,
Jan-Kees

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!