irisvanabeelen.reismee.nl

De eerste 5 dagen!

De eerste werkweek zit er op!

Omdat ik een paar keer gehoort heb, wanneer komt de volgende? Dacht ik dan maar om 1 uur 's nachts. Want nu heb ik de tijd.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb geen heimwee en ik heb niet lang hoeven wennen. Ik kwam maandag aan met Joe (Engeland met een enorm accent) Kate (VS) en Judith (Nederland).

Voordat je binnen kan moet je door 2 hekken en een deur. Dus ik zit hier wel veilig! Als je binnen bent kom je in een gang met 6 kamers. Waarvan ik in de eerste zit. Samen met Kate, Jenn (Australië), Elissen (VS). Toen ik een een beetje geïnstalleerd was. Kon ik naar de keuken/kamer. Het was een grote chaos. Mensen liepen in uit het huis, in en uit hun kamer. Dus het was even je draai vinden. Dit kwam omdat het ochtend project net afgelopen was, dus ze kwamen terug voor lunch. Elke maandag & vrijdag eten we thuis. De rest van de dagen in de auto naar het middagproject. En anders op een centrale plek. We krijgen een lunchpakketje mee. Die Jacky & Jane klaarmaken. Zij maken ook het avondeten. Maken het huis schoon en doen de was.

Die middag was plan middag. Met het groepje van the girl impact project hebben we plannen gemaakt voor de projecten. Alle andere waren naar het project dus er was even rust. We hebben een map waar evaluatie in staat en welke doelen ze die week moeten leren. Aan de hand daarvan verzinnen we opdrachten.

Rond 5 uur kwam iedereen weer thuis. We kregen rond 6 uur eten en hebben de rest van de avond in de woonkamer gezeten. En iedereen een beetje beter leren kennen.

Dinsdag ochtend was introductie. We kregen informatie over de organisatie. De staff leden, er gaat steeds iemand mee naar het project. Informatie over de projecten. Over wat je wel en niet kan doen. Zo mogen we geen foto's maken. Dat wordt soms gedaan door iemand van de staff. En de kindjes mag je niet optillen of op schoot. En als ze huilen moet je het aan een mama overlaten. Of als ze ruzie maken. Daarna kregen we een rondleiding. De spar is heel dicht bij en er zitten veel restaurants cafés hier. Het is een studentenwijk.

De middag was het tijd om naar het project te gaan. We gingen de mama's Engels geven. Ze kunnen redelijk goed Engels. Maar niet qua grammatica. Na 6 weken herhalen we de dingen die ze geleerd hebben. De eerste opdracht was do like & don't like. Ze moesten zinnen schrijven en bedenken van wie het was. Een mama schreef op dat ze niet van kinderen hield. Dus ze hebben wel humor. We hadden een spel bedacht waarbij je kon kiezen uit 4 categorieën. En dan van $100 makkelijk tot $500 moeilijk. En de mama's waren in 2 teams. Ze vonden het moeilijk dat als iemand Dutch praat van the Netherlands is. Eentje dacht van Denemarken. Ze kregen bij sommige vragen echt discussie wat wel voor lach momenten zorgde. De laatste opdracht was quotes van Nelson Mandela ze moeten uitleggen wat het voor hun betekende.

Die avond kregen we na het eten informatie over wat we in het weekend kunnen doen. En we evalueerde hoe de projecten waren gegaan.

Woensdag ochtend ging ik naar een weeshuis dat is mijn ochtend project. Eerst krijgen de kindjes eten. Dan helpen we ze met tandenpoetsen, zingen we liedjes, tekenen en puzzelen. Daarna doen we altijd een ander spelletje & als laatste verhaaltje voorlezen.

woensdag middag gingen we naar Girls Club dit is weer onderdeel van Girl Impact. Het is een naschoolseopvang voor kinderen die iets meegemaakt hebben. Dat kan van alles zijn. We deden eerst de stoelendans. Dus daar zag ik de eerste Afrikaanse dansmoves. Toen gingen we het hebben over gezondheid. Ze moesten het eten bij het juiste soort leggen. Dit deden we ook in 2 teams.

In de avond hadden we een workshop over hiv & aids. En daarna vrijetijd.

Donderdag ochtend was weer het zelfde, naar het weeshuis. De middag gingen we naar de Boy's Club. Hier deden we het zelfde als bij de meiden.

De avond was heel leuk. We hadden een pubquiz in een restaurant café in de buurt. Je mocht zelf weten of je mee deed. Het geld dat je inlegt gaat naar projecten. Iedereen deed mee, het was heel gezellig maar ik wist er niks van. Vragen over liedjes, films, politiek.

Vrijdag ochtend was weer in het weeshuis. En de middag was een dansclub. Dit was de eerste keer dat het echt voelde dat je in een community (sloppenwijk) was. De andere projecten zijn ook daar. Alleen hebben de weeshuizen en naschoolseopvang betonnen huizen. Dit was een heel gezigzag voordat we er waren. En een huisje van golfplaten en hout.

Hier leren we de meiden over zelfvertrouwen. We begonnen met een warming up. Armanda (Mexico) heeft ze een stukje flamenco geleerd. Ze houden van dansen, heel leuk om te zien! Daarna gaven we ze de opdracht om op te schrijven hoe ze zich voelen wanneer.... Bijvoorbeeld wanneer ik kijk in de spiegel, ik lach wanneer, ik ben trots op. De jongere kinderen tekende op smileys waar ze blij van worden. En het enige wat ze tekende was eten.

'S avonds hadden we eten van de Braai (bbq) dat doen ze veel in Zuid-Afrika. Toen deden we een spel met bijna iedereen. Daarna ben ik met de 2 Nederlandse meiden cocktail wezen drinken. Om het weekend goed te beginnen! Ze komen allebei uit het midden van het land, dichtbij Utrecht. Dus ik heb al een paar keer aangehoord dat ze de g na doen. En mijn o spreek ik uit als een eu volgens hun. Dus er zijn hier heel veel cultuurverschillen, begint al bij Nederland. Er zijn verder mensen uit Schotland, Ierland, Engeland, Amerika, Mexico,Canada. En er waren 2 jongens uit België maar ze zijn weggestuurd. Ze hadden namelijk drugs gebruikt dus dat was een rare gebeurtenis deze week. Daarna kwamen de Engelsen ook nog naar het zelfde café. Wij zijn uiteindelijk gegaan de Engelse gingen nog wel even door.

De leeftijden zijn tussen de 18 en 35 er is een iemand van 16.

Het weer is hier net als herfst in Nederland. Maar omdat het hier niet goed geïsoleerd is zit ik heel vaak met mijn jas nog aan.

HET IS WEEKEND!

zaterdag gaan we stadswandelingen maken. En zondag wordt het weer beter als het goed is. Dus dan ga ik Table Mountain beklimmen & abseilen.

Ik ga mijn best doen om foto's te maken!

Reacties

Reacties

Hans en Petra

hoi Irish,
klinkt allemaal heel leuk, zo te zien heb je het er goed naar je zin. nu lekker genieten van je weekeind en kijk uit met abseilen. we zijn benieuwd naar de foto's en je ervaringen.
gr Hans en Petra

Henk & Gerrian

Hey Iris,

Nou dat is niet zomaar een projectje, hier zul je voor jezelf ook erg veel van opsteken voor de toekomst.
Geniet idd ook van de vrije weekenden en ga leuke dingen doen met je mede reisgenoten. Houd wel steeds in de gaten wat je niet wil en laat je niet ompraten door mensen zoals bijv. die Belgen (die dan gelukkig ook weggestuurd zijn)
Heel leuk om je ervaringen te lezen en we zien weer uit naar het volgende verslag.

Geniet van alles daar en pas goed op jezelf!!!

Groetjes Henk en Gerrian

Janine

Ha Iris,

Super fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt! Grappig ook, dat je het vrijwilligershuis al 'thuis' noemt. Heel veel plezier dit weekend en met alle komende dagen natuurlijk. Ik ben super trots op jou!

Dikke knuffel van Janine

Jacqueline

Hoi Iris,

Ik snap het wel dat je je in Afrika thuis voelt. Daar wordt hetzelfde voor je gedaan als thuis:) eten gemaakt, de was gedaan, opgeruimd. Maar ik ben heel blij dat je het naar je zin hebt. Heel veel plezier nog en we zien wel weer een appje of een blog, als je tijd hebt.
Groetjes en een hele dikke kus van mama

Oma Annie

Hoi Iris,

Leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat en dat je het zo goed naar je zin hebt.
Wat een leuk verhaal van de eerste vijf dagen, prachtig om te lezen wat je allemaal moet doen.
Heb je een fijne zondag gehad, was het leuk geweest.
Zo de eerste week zit er al weer op, veel succes en
heel veel groetjes van Oma Annie
Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Adri van Abeelen

hoi Iris,

wat een verhaal zeg.
war kun jij het mooi verwoorden, nooit geweten.
leuk om te lezen.
Je bent wel een stoere meid,dat je op die leeftijd zo'n reis gaat maken in je eentje.
heel veel plezier nog en een hele fijne tijd gewenst.
ik zal wel op je ouders passen. haha.
ik zal je volgen en tot ziens.
groetjes Adri.

Eefke Beekmans

HOi Iris,

wat leuk dat je een blog bij houd! echt gaaf om te lezen en zeker stoer dat je zo'n reis maakt! weet niet of ik het helemaal alleen wel gedaan had hoor! ;)

Heel veel plezier nog!

groetjes eefke

Danielle & Erik

Hoi hardwerkende vakantieganger..
Wat vliegt de tijd!Zo moet je nog gaan, en zo ben je al helemaal
gesetteld daar in t verre Afrika..
Leuk om te lezen dat je t goed naar je zin hebt.Geniet er nog van!!
Groetjes van ons alle 4 :)

jan quinten

Ik vind het leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en dat je het er erg naar je zin hebt. De eerste helft van je werkweken zit er al op en omdat het leuk is vliegt de tijd. Je zult wel veel dingen meemaken die je nooit meer vergeet. En hopelijk wordt je laatste week, de zgn. vakantieweek, ook heel leuk. Geniet er nog van want voor je het weet ben je jouw koffer weer aan het pakken voor de terugreis. Veel plezier !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!